25/2/16

Μια Madonna για το 6ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης και Τεχνών "Grito de Mujer"...

 Maria Rigoutsou: Madonna, Mixed Media, 45 x 35 cm, 2015

Όταν πρωταντίκρισα το έργο αυτό της Μαρίας Ρηγούτσου το περσινό καλοκαίρι, και έχοντας ήδη κατά νου ότι η 6η διοργάνωση του Διεθνούς Φεστιβάλ “Grito de Mujer” θα αφορούσε τις γυναίκες του μουσουλμανικού και αραβικού κόσμου, για μένα το Φεστιβάλ μεμιάς οπτικοποιήθηκε. Είδα μπροστά μου να παίρνει σάρκα και οστά ο στόχος μου, στόχο που έχω την ευτυχία να μοιράζομαι με μια ομάδα δυναμικών και δημιουργικών γυναικών και αντρών.

Στο κουρασμένο πρόσωπο της εικονιζόμενης γυναίκας ‘διάβασα’ τέσσερα πράγματα, διάβασα μια γυναίκα που –ίσως εν αγνοία της– ενσαρκώνει τέσσερις ρόλους: τη γυναίκα-πρόσφυγα, με όλες τις αντιξοότητες και το αβέβαιο αύριο που έχει να αντιμετωπίσει, τη γυναίκα του μουσουλμανικού κόσμου που είναι υποχρεωμένη ή της έχουν μάθει να θέλει να φοράει ολόσωμο μαύρο ένδυμα, τη γυναίκα-μήτερα, σε μια δια βίου ιερή αποστολή και τέλος, μάλλον ως επιστέγασμα όλων των προηγούμενων, μια γυναικεία θεότητα, την Παναγία. Τον τίτλο του έργου δεν τον είχα προσέξει και παραξενεύτηκα συνειδητοποιώντας ότι σκεφτόμουν την Παναγία βλέποντας μια μουσουλμάνα. Κι όμως, άλλο τόσο χάρηκα βλέποντας ύστερα τον τίτλο του έργου. Γιατί το Ιερό, ό,τι όνομα και να του δώσουμε, είναι ένα, όπως μία είναι και η Γυναίκα, ασχέτως αν ντύνεται με μπούρκα ή μίνι, φορέματα ή φορεσιές. Ο Άνθρωπος, εν τέλει, είναι ένας κι αξίζει –το λιγότερο– το σεβασμό.

Για όλα όσα είδα να ενσαρκώνει με οξυδέρκεια και συνάμα περισσή ευαισθησία αυτός ο πίνακας της Μαρίας Ρηγούτσου, τον επέλεξα ως Leitmotiv της φετινής ελληνικής διοργάνωσης του φεστιβάλ. Το έργο έχει παρουσιαστεί στην επιτυχημένη έκθεση της Ρηγούτσου με τίτλο «Εικόνες της κρίσης» στη Γερμανία.

Περισσότερες πληροφορίες:
http://pyxida.de/eikones-tis-krisis-ierotita-kai-dynami-tou-xrimatos-mesa-apo-to-prisma-tis-marias-rigoutsou/

www.mariarigoutsou.de

Έλενα Σταγκουράκη

18/2/16

"Λουλούδια της ερήμου" - 6ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης και Τεχνών 'Grito de Mujer'



ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

6ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης και Τεχνών “Grito de Mujer”
‘Λουλούδια της ερήμου’

6.000 γυναίκες υφίστανται ετησίως ακρωτηριασμό των γεννητικών οργάνων. Στις χώρες του αραβικού κόσμου η μητρική θνησιμότητα ανέρχεται στο 60%, ενώ σε πολλές χώρες του Κόλπου οι γυναίκες δεν έχουν καν πολιτικά δικαιώματα και θεωρούνται βάσει της σαρίας άνθρωποι δευτέρας κατηγορίας και λιθοβολούνται δημοσίως.

Συνεπές στο ραντεβού του για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, το Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης και Τεχνών «Γυναικεία κραυγή», με το ξεκίνημά του στη Δομινικανή Δημοκρατία το 2011, πραγματοποιείται και το φετινό Μάρτιο στην Ελλάδα, υπό τη διοργάνωση του περιοδικού λόγου, κριτικής και ιδεών Νέο Πλανόδιον. Φέτος, με τον τίτλο ‘Λουλούδια της ερήμου’, το φεστιβάλ αφιερώνεται στις γυναίκες του αραβικού και μουσουλμανικού κόσμου.

Σπουδαίο γεγονός της φετινής διοργάνωσης συνιστά η 1η Διεθνής Συνάντηση του Διεθνούς Κινήματος Ποιητριών, ιδρυτικού φορέα του Φεστιβάλ, η οποία θα διεξαχθεί στη Μαδρίτη. Εκεί, στις 5 Μαρτίου θα πραγματοποιηθεί η επίσημη έναρξη του Φεστιβάλ, από κοινού για όλες τις χώρες. Την Ελλάδα θα εκπροσωπήσει στη συνάντηση αυτή η εκπρόσωπος του Διεθνούς Κινήματος Ποιητριών στην Ελλάδα, Έλενα Σταγκουράκη.

Στην Ελλάδα η πρώτη εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στις 10 Μαρτίου στο Polis Art Café (Πεσμαζόγλου 5, αίθριο στοάς) στις 20:00μμ, με εκδήλωση προς τιμήν της Ελληνίδας και, πρόσφατα βραβευμένης, ποιήτριας, Ζέφης Δαράκη, στην οποία θα συμμετέχουν οι ποιητές Θωμάς Ιωάννου, Κώστας Κουτσουρέλης και οι ποιήτριες Λένα Καλλέργη, Δώρα Κασκάλη, Κλεοπάτρα Λυμπέρη, Νεκταρία Μενδρινού και η μεταφράστρια Έλενα Σταγκουράκη. Θεατρικό αναλόγιο από τη Νάνα Παπαδάκη.

Επόμενη εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στις 17 Μαρτίου στο Booze Cooperativa (Κολοκοτρώνη 57) στις 20:00μμ, όπου θα παρουσιαστεί η ποιητική ανθολογία του φεστιβάλ „Grito de Mujer“, με ποιήματα Λατινοαμερικανίδων ποιητριών μεταφρασμένα στα ελληνικά και κείμενα του Εδουάρδο Γκαλεάνο. Στην εκδήλωση θα συμμετέχουν ο ποιητής Βασίλης Ζηλάκος, οι ποιήτριες Άννα Γρίβα, Έλσα Κορνέτη, Κλεοπάτρα Λυμπέρη, Ηρώ Νικοπούλου, Ελένη Τζατζιμάκη και Ελευθερία Τσίτσα. Προβολές ταινιών στις 18 Μαρτίου (18.00 Υπηρέτριες, 20:00 Λουλούδι της ερήμου,) και 19 Μαρτίου (18:00 Κοτόπουλο με δαμάσκηνα, 20:00 Περσέπολις) στη Βιβλιοθήκη Βολανάκη (Στουρνάρη 11, Εξάρχεια).

Στο φεστιβάλ εντάσσεται για όλο το μήνα Μάρτιο και η παράσταση «Ερωμένες στον καμβά» της Σοφίας Καψούρου στο Τρένο Ρουφ (βλ. πλήρες πρόγραμμα εκδηλώσεων).

Διήμερο εκδηλώσεων θα πραγματοποιηθεί και στην Κίσαμο Χανίων, στο Δημαρχείο Κισάμου, με τη συμμετοχή του Φιλολογικού Συλλόγου Κισάμου. Στις 18 Μαρτίου θα πραγματοποιηθεί λογοτεχνική εκδήλωση με μέλη του Φιλολογικού Συλλόγου και προσκεκλημένο ομιλητή τον μαιευτήρα-γυναικολόγο, εξειδικευμένο στην εμβρυική ιατρική και υπεύθυνο του τμήματος εμβρυικής ιατρικής του κέντρου “ΕΛΕΥΘΩ Ο.Ε”, Χάρη Μπατάκη. Στις 19 Μαρτίου θα προβληθεί η ταινία «Ποτέ χωρίς την κόρη μου».

Τεχνική υποστήριξη: Γιάννης Κατάκης

Οργάνωση: «Νέο Πλανόδιον» και ελληνικό τμήμα φεστιβάλ (Έλσα Κορνέτη, Κλεοπάτρα Λυμπέρη, Λένα Καλλέργη, Άντζυ Κορρέ, Έλενα Σταγκουράκη)

Συντονισμός: Έλενα Σταγκουράκη

Αθήνα, 18 Φεβρουαρίου 2016

16/2/16

Απαντήσεις στο ερωτηματολόγιο του Προυστ...



Πέντε απαντήσεις της Ιδέας Βιλαρίνιο στο ερωτηματολόγιο Προυστ (2005)

- Ποιο το βασικότερο στοιχείο του χαρακτήρα σου;
– Η αυστηρότητα.


– Ποιο χαρακτηριστικό εκτιμάς ιδιαίτερα σε μια γυναίκα;
– Τη σοβαρότητα.


– Τι εκτιμάς περισσότερο στους φίλους σου;
– Τη φιλία, δίχως περιστροφές και παραχωρήσεις.


– Ποιο το χειρότερό σου ελάττωμα;
– Η αδιαλλαξία.


– Ποιο το ιδανικό της ευτυχίας;
– Η μοναξιά.

 
Περισσότερα για τη Βιλαρίνιο στο βιβλίο "Το άνθος της στάχτης" 
 

11/2/16

10/2/2016



Έλενα Σταγκουράκη

10/2/2016

Στην πόρτα μου ένας κομάντο,
αγέλαστος, με πολυβόλο.
Σιγά μη μου κάνει κουμάντο
το σιδερικό του όλο κι όλο!


Ο δρόμος μου αποκλεισμένος
και σκέφτομαι "πάει!, αλί μου!,
κανένας θα είναι ζωσμένος
με βόμβες· γιατί βρε Αλή μου;"


Κοιτάζω καλά και το πιάνω
πως σήμερα δεν είναι η μέρα
που εν τέλει κι εγώ θα πεθάνω·
φροντίζει η καλή Πλατυτέρα.


'Επίσημο' έχουμε, βγαίνει·
για πού το 'χει βάλει δε λένε.
Μουστάκι αν έχει ή γένι
δεν ξέρω, τα μάτια δεν φταίνε.


Γιατί να μου φταίξουνε που 'ναι
φιμέ της Μερσέντες το τζάμι
και μάλιστα αυτό το συνδράμει
αστυνομολόι; Θωρούνε!


Αρκεί που τη γλίτωσα πάλι
φτηνά και 'στο τσακ', παρά τρίχα!
Σαφώς είναι τύχη μεγάλη
κομάντο στην πόρτα πως είχα!



8/2/16

Η μουσικότητα στην Ιδέα Βιλαρίνιο...




«Η ποίηση δεν αφηγείται, τραγουδάει», έλεγε χαρακτηριστικά η Βιλαρίνιο ή, παραφράζοντας τον Έλιοτ, «ο στίχος δεν είναι ποτέ ελεύθερος». Η έντονη μουσικότητα και, κάποτε, ο πολύ συγκεκριμένος, 'συγκεκαλυμμένος' ρυθμός της ποίησής της γίνονται προφανείς στις ακόλουθες απαγγελίες της. Ο στίχος της Βιλαρίνιο, αν και δίνει συχνά την εντύπωση του ελεύθερου, δεν είναι ελεύθερος, πράγμα που προσπάθησε να σεβαστεί και να εφαρμόσει και η μετάφρασή του στην ελληνική γλώσσα. Το έμπειρο μάτι/αφτί θα το διακρίνει.






5/2/16

Worlds apart...

 



















Έλενα Σταγκουράκη

Worlds apart

Worlds apart θα πει
ένας να είναι ο θεός, ο Αλλάχ,
και ν’ απαντάς με «Κύριε ελέησον».


Worlds apart θα πει
να του μιλάς εσύ για τον Χικμέτ
και να ευλογεί το «play station».


Worlds apart θα πει
«όλα τα λύνει το Κισμέτ»
και «ο δρόμος της ζωής είν’ άγνωστος».


Worlds apart θα πει
το βήμα να μη βρίσκεις
κι εκείνος στα τριάντα
παντρεμένος, διαζευγμένος, άτεκνος.



4/2/2016

2/2/16

Οι γυναίκες του κτιρίου "Σιμόνη Βέιλ"...



 

Έλενα Σταγκουράκη

Οι γυναίκες του κτιρίου "Σιμόνη Βέιλ"

Κάθε πρωί με κοιτάζει η Μαλάλα,
με τα δυο μάτια, τα αθώα, μεγάλα
που έχουν γνωρίσει του μίσους τη φρίκη.
Βέλγιο, Ευρώπη, στον κόσμο όλο ανήκει.

Λίγο πιο κάτω, νά σου και η Σιμόνη·
βήμα γοργό που τις "Ρίζες" σιμώνει,
χρεία και ανάγκη αδήριτη όλων.
Ξεριζωμένες οι ρίζες μου, Σόλων!

Απ' το γραφείο έχει περάσει η κυρία
της καθαριότητας ─ μένουν δυο-τρία.
Για τον χυμένο καφέ απολογούμαι.
Μου απαντά: "Στο εξής, θα μιλούμε."

Όλες, 'γυναίκες του Κοινοβουλίου' ─
άραγε της Ενωμένης Ευρώπης;
Κτίριο της τάξης -και αυτό!- του σχολείου:
κτώνται αγαθά μόνο πόνοις και κόποις;


Βρυξέλλες, 1/2/2016